Hej jag heter Jante

Jag mötte en man när jag var ute å sprang igår.

"Hej" sa han. "Jag heter Jante"
"Hej" sa jag.
"Jag är kung i de här trakterna" sa Jante. "Det betyder att jag bestämmer, att du måste göra som jag säger, för jag är kung och kungens ord är lag. Folk säger att du bränner dina broar. Du måste sluta med detta. Det är inte tillåtet."
"Va?" sa jag.
"Kungens ord är lag" sa Jante. "Och jag är kung, så du måste sluta bränna dina broar" lade han till.
"Jaha, men tänk om jag inte vill göra som du säger?"
"Då måste du utvisas, för sådan är lagen. Ty här får ingen vara som sig själv gillar eller på sin egen förmåga förlitar. I mitt rike bestämmer jag och här ska inga platstagare, pratmakare eller tänkare finnas, all plats är min plats, alla ord är mina ord och alla tankar tillhör mig."

Jag såg på Jante. Uppifrån och ner. Mötte hans blick, och sa: "Det var det dummtaste jag har hört. Vem fan gjorde dig till kung?"
"Ha!" svarade Jante. "Alla vet att jag är kung, och den som säger emot mig ska förvisas från platsen, samhället och sällskapet där jag regerar. Du kommer ingenstans utan mig. Jag och mina bröder Jannte, Janté, Jaante och Yante härskar överallt, våra vägar är de enda vägarna, de enda broarna."

Jag såg på Jante. Uppifrån och ner. Låste fast hans blick, och sa: "Lyssna noga nu Jante. Du säger att jag måste sluta bränna mina broar. Men det är ju inte mina broar. Det är era broar som leder längs era vägar. Jag vill inte ha era broar och jag vill inte traska längs era vägar. Om det är den enda vägen så bränner jag hellre era broar och bygger ett skepp. För jag är fri och jag färdas vart jag vill."

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0